Sales informatie

Ben je gefascineerd door de dynamische wereld van sales of wil je jouw verkoopstrategieën naar een hoger niveau tillen? Duik dan in ons uitgebreide assortiment van blogs vol met onmisbare tips, diepgaande inzichten en verhelderende uitleg. Ontdek hoe sales door de geschiedenis heen zich heeft ontwikkeld en hoe het naadloos samenvloeit met de kracht van marketing.

Acquisitie: (nieuwe) klanten werven 

De betekenis van het woord acquisitie is: het verwerven van klanten. Voor bedrijven natuurlijk een belangrijk onderdeel van hun bedrijfsvoering. Met het behouden van bestaande klanten en het verwerven van nieuwe klanten kan je immers je verkoop vergroten of tenminste behouden. Op welke manieren kan ...

Booking.com psychologisch ontrafeld

Wat maakt Booking.com zo succesvol? Natuurlijk is het aanbod bijzonder compleet. Maar de boekingsgigant staat ook vol van psychologische beïnvloeding. Welke ‘trucs’ gebruikt Booking.com? Wat is de psychologie erachter? En belangrijk, hoe kan je zelf deze inzichten vervolgens gebruiken om nóg ef...

Een bedrijfspresentatie voorbereiden

Een bedrijfspresentatie voorbereiden vraagt om creativiteit én structuur. Direct beginnen met het maken van een Powerpoint is geen goed idee. Beter is om eerst de geest ruimte te geven voor creativiteit. Ga bijvoorbeeld een boswandeling maken of loop langs de zee om eens goed na te denken en ideeën...

Cialdini: beïnvloeden en veranderen van gedrag

Effectief verkopen moeilijk? Met de zes basisprincipes van Cialdini kan je mensen beïnvloeden en veranderen van gedrag wordt opeens stukken eenvoudiger. Robert Cialdini is een overtuigingsexpert, geboren op 27 april 1945 en Amerikaan.  Hij werd voornamelijk bekend om zijn boek Influence: The Ps...

Handig handelen met barter deals

Ruilen als een pro? Lees hoe je met een barter deal een knap staaltje ‘ouderwets’ handelen verricht, zonder een cent uit te geven. Leer de kneepjes van dit boeiende zakelijke fenomeen. Een ‘barter deal sluiten’ staat eigenlijk voor ruilhandel. Barter deal is dan ook een Engels...

De kracht van KPI’s

Wat zijn KPI’s eigenlijk en hoe maak je ze concreet? Dit blog geeft je een heldere kijk op dit veelgebruikte bedrijfsinstrument. Snap hoe het werkt, én hoe het je bedrijf vooruit helpt! KPI is de afkorting van Key Performance Indicator. In het Nederlands: kritieke prestatie-indicatoren. Deze w...

FOMO: maak je bedrijf onmisbaar

Ken jij het principe van FOMO al? In dit blog leggen we uit wat deze marketingtechniek inhoudt en hoe jij deze effectief kan inzetten voor jouw bedrijf. Lees snel verder! FOMO is een Engelse afkorting en staat voor ‘Fear Of Missing Out’. In marketingkringen is het een bekende term. Zet je hem om ...

KISS principe toepassen

Het KISS principe, met zijn focus op eenvoud, heeft grote impact in diverse sectoren. In deze blog leer je hoe je deze principes toepast om effectiever te communiceren en te werken. Hoe kun je het KISS principe toepassen? Laten we eerst kijken naar de betekenis ervan. Het KISS principe is afkomstig u...

Efficiënte loyaliteitsprogramma’s: hoe ze werken

Een vaste klant is goud waard, toch? Loyaliteitsprogramma’s kunnen daarbij helpen. Maar wat zijn het precies en hoe zet je ze in? Pak een kop koffie en lees verder! Bij een loyaliteitsprogramma blijkt uit de naam al duidelijk waar het om gaat: de loyaliteit van de klant moet worden vergroot. Di...

Meesterlijke pitch voorbereiden: tips & technieken

Klaar om je product of idee te verkopen met een perfecte pitch? Van de voorbereiding tot het slotwoord, dit blog leert je alles om indruk te maken. Lees verder voor gouden tips! De Nederlandse vertaling van het woord “pitch” is verkooppraatje. Het is een beknopte presentatie van een dienst of pro...

Veelgestelde vragen

Sales, wat is dat?

Het zal je niet verbazen als we jou vertellen dat er bij sales een heleboel psychologie komt kijken. Maar dat is maar een deel van een veel groter geheel. Sales toepassen doe je pas echt goed als je de verschillende technieken weet te ordenen en op de juiste manier weet in te zetten. Sales tips, blogs en uitleg op deze site vullen op een professionele wijze het begrip ‘sales’ verder in. Maar we schakelen meteen ook stevig door. We leggen je bijvoorbeeld de sales funnel uit geven interessante informatie over de verschillende sales technieken.

Wanneer is sales ontstaan?

Zolang er mensen zijn wisselen zij goederen en producten uit. De ene mens is daar succesvoller in dan de andere. Het ontstaan van samenlevingen in de eerste duizend jaar van onze jaartelling ging gepaard met het ontstaan van huisvlijt. Producten werden thuis voor anderen gemaakt en daarna geruild of tegen geld verkocht. Het geven van sales tips aan elkaar zal nog zeer beperkt gebleven zijn. Vanaf de tiende eeuw ontstonden bij knooppunten van waterwegen en landwegen concentraties van huizen en bedrijfjes. Die groeiden langzaam uit tot steden. In die steden kwamen diverse ambachten tot bloei en daarmee ontstond een veelzijdige handel. Het aanbod bleef vaak kleiner dan de vraag, dus in verkooptechnieken hoefde nog niet veel te worden geïnvesteerd. Dit veranderde vanaf het einde van de 18e eeuw. Die periode kennen we als de industriële revolutie. Door georganiseerde productie op grote schaal ging het aanbod geleidelijk de vraag overtreffen. Sales tips werden waardevol. Nu kwam het aan op het geven van bekendheid aan het eigen product, het zoeken naar potentiële afnemers en het organiseren van een snelle afzet.

Sales groeide geleidelijk uit tot een beroep. In 1893 werd in Amerika door John Henry Patterson een school voor verkoop opgericht. Deze industrieel bracht zijn studenten verkooptechnieken bij en wees op het belang van verkoop besprekingen. Ook praktische zaken als een verkoopbudget kwamen aan bod. Patterson produceerde in zijn eigen fabriek kassa’s en schreef een handboek voor de verkoop ervan. Dit leidde tot een stevig verkoopsucces.

De methodieken om te verkopen zijn de afgelopen eeuw steeds verder ontwikkeld. Toch ging dit niet in elk land in hetzelfde tempo. Amerika liep met zijn enorme binnenlandse markt en lopende band productie ver voor op de rest van de wereld. Landen in Europa werden in de 20e eeuw zwaar getroffen door twee wereldoorlogen, terwijl de afzet werd belemmerd door grenzen en afwijkende valuta. Toen in de jaren ’60 in Nederland de hoogconjunctuur vorm kreeg, werd ook ons land een gebied waar salestermen als ‘marktcreatie’ en ‘sales target’ hun intree deden. De zogenaamde markttrechter met daarin de theoretische klantreis vond ook binnen de Nederlandse marketing steeds meer toepassing. Deze ‘purchase funnel’ was al in 1898 ontwikkeld door de Amerikaan Lewis. Deze ‘tunnel’ ontwikkelde zich in de loop der jaren verder en wordt ook wel gekoppeld aan het zogenaamde AIDA-model.

Op deze site vind je allerlei sales tips, blogs en uitleg over de te volgen sales strategie. Het is niet moeilijk om in te zien dat jouw verkoper of verkoopafdeling pas echt goed kan scoren wanneer op een goed omlijnde strategie wordt ingezet. Zo moet de doelgroep worden bepaald en stel je vooraf vast welke kanalen je in jouw markt gaat inzetten. Het commerciële belang vereist dat je dit op een zo kostenefficiënt mogelijke wijze doet. Om de juiste antwoorden op deze vragen te vinden volg je de sales ontwikkelingen en de trends in de verschillende markten. Ook daarover vind je hier steeds nieuwe sales tips.

Waar staat sales voor?

Sales staat voor alles wat te maken heeft met het verkopen van een dienst of product. Sales is van belang voor bijna ieder bedrijf. Zelfs voor non-profit organisaties.

Welke salesfuncties zijn er?

Nu we het toch hebben over plekken binnen het werkveld van marketing en sales, is het zinnig om een paar van deze functies bij naam te noemen. Belangrijke termen die je in dit verband vaak hoort zijn die van sales manager, accountmanager en commercieel medewerker. Ben je een commercieel medewerker, dan is de kans groot dat je met meerdere collega’s samenwerkt in een binnendienst of buitendienst. Werk je in de buitendienst, dan breng je vaak bezoeken aan klanten en potentiële klanten. In de binnendienst ben je vaak de spil op het kantoor. Kijk je rond op internet, dan zie je veel vacatures in deze sectoren. Ben je op de hoogte van het laatste nieuws, dan onderscheid je jezelf in positieve zin van de concurrentie waartegen je het opneemt tijdens een sollicitatiegesprek. De sales manager stuurt de sales medewerkers aan. Neem je even de tijd en kijk je rond op deze website, dan zie je waardevolle informatie die jou als salesmanager verder helpt in het vak.

Welke salestechnieken zijn er?

Salestechnieken zijn er in alle soorten en maten. Welke techniek je hanteert hangt in hoge mate samen met je doelgroep. Zo zijn veel mensen bang om bepaalde aanbiedingen te missen. Ook de angst om een nieuwe ontwikkeling te missen speelt bij veel consumenten een rol. Je kunt op deze angst inspelen door de principes toe te passen van FOMO. Deze ‘Fear of missing out’ is heel menselijk en goed toepasbaar in je reclame ads. Ook het opbouwen van een relatie met je klant, doe je natuurlijk met zorg. Klanten kunnen particuliere consumenten zijn, maar evengoed andere bedrijven wanneer je in de B2B business werkzaam bent. Het opzetten van een loyaliteitsprogramma doe je met zorg. Wij helpen je aan interessante sales tips, blogs en uitleg hierover. Maak je gebruik van KISS, dan houd je de boodschap kort en simpel.

Maar hier vind je niet alleen maar info over de nieuwste technieken. Ook over bewezen concepten worden door onze redactie en andere specialisten uitvoerige sales blogs geschreven. Want ook op die terreinen valt nog steeds veel te leren. Weet jij bijvoorbeeld het verschil tussen hard en hart sales? Kort gezegd is dit het verschil tussen ouderwets hard verkopen of vanuit het hart verkopen. Ja inderdaad, je legt je hart er een beetje in. Lees onze blogs over deze techniek en leer met onze sales tips hoe je zorgvuldig een relatie opbouwt. Je leert goed luisteren en zorgt dat het product of de dienst die je verkopen wilt ook echt goed past. Hoe meer zorg jij aan je klanten besteedt, des te liever ze bij jou zullen willen terugkeren. Bij hart sales hoort dus ook een kwalitatief hoogwaardige after sales.

Waarom is sales belangrijk?

Misschien is het een open deur, maar toch is het zinvol om ook deze vraag te beantwoorden. Met het toepassen van een hoogwaardige sales strategie werk je aan het uitbouwen van je bedrijf. Je stelt targets en zorgt daarmee voor groei. Door het opbouwen van een klantenbestand weet je bij het lanceren van een nieuw product de omvang van je afzet vooraf in te schatten. Zo kun je op een relatief veilige manier je nieuwe investeringen afstemmen op een bestaande klantengroep. Steeds voeg je daar nieuwe groei aan toe, zodat de omvang van de klantengroep blijft toenemen. Door hier steeds de omvang van je sales afdeling op aan te passen, bouw je aan een hecht fundament. Ook wanneer je als medewerker onderdeel bent van zo’n groeiend bedrijf, is het van groot belang om je eigen skills te blijven aanpassen. In de sales blogs en uitleg die je hier tegenkomt, tref je een machtige bondgenoot aan waarmee jij jouw positie steeds weer kunt verbeteren.

Sales vs marketing?

Je zult tijdens het lezen van deze tekst al hebben gemerkt dat de termen marketing en sales soms afwisselend worden gebruikt. Dat is niet zo vreemd, want deze werkgebieden liggen dicht bij elkaar. Vaak is er ook sprake van een zekere overlap. Neem je de verkoop funnel als uitgangspunt, dan zou je kunnen zeggen dat de marketing medewerkers vooral het eerste deel van deze funnel vormgeven, terwijl sales het andere uiteinde van de funnel inhoud geeft. In feite hangt het er dus van af hoe dicht je bij de klantenkring zit. Marketing zet meestal de lijnen uit, terwijl sales zorgt voor de invulling ervan. Lees je de marketing blogs, tips en uitleg op deze site, dan zul je steeds een vloeiende overgang zien tussen de twee specialisaties die samen de markt bewerken.

Sales kan niet zonder marketing en andersom

Uit het voorgaande is al gebleken dat sales niet zonder marketing kan en marketing niet zonder sales. Logisch, want marketing zal vooral bedenken op welke wijze de markt benadert moet worden, terwijl sales de beste invulling aan deze benadering geeft. Zo zal sales de telemarketing gaan uitvoeren die marketing verzonnen heeft voor een bepaald product of een bepaalde dienst. Ook het voorbereiden van de pitch (verkooppraatje) is typisch een taak die bij de sales berust. Het feit dat in dit geval het beste met een verkooppraatje kan worden gewerkt, is een analyse die door marketing werd gemaakt.

Hoe sales verhogen?

Het belangrijkste voor het verhogen van jouw sales, is het zorgen voor regelmaat en structuur. Die bereik je door eerst een helder plan te maken. Wat zijn de bedrijfsdoelstellingen, welke persoonlijke targets zijn er, heeft iedereen het beoogde sales niveau, is jouw groep met prospects groot genoeg, gebruik je de juiste USP’s (unique selling points), enzovoort. Meer hierover weten? Lees dan gauw onze sales tips die hierover gaan.

Voor wie zijn de sales blogs, tips en uitleg?

Op deze website tref je sales blogs, tips en uitleg aan die voor iedereen geschreven zijn. Dit kan dus de student zijn die zich toelegt op sales technieken, maar evenzeer de doorgewinterde verkoper die zijn skills wil verbeteren met nieuwe kennis. Naast mensen in het veld, nemen ook steeds meer mensen uit de wetenschap kennis van onze sales blogs. Door onze tips en uitleg vindt er een hoogwaardige uitwisseling plaats tussen theorie en praktijk.

Naast uitwisseling van kennis tussen bedrijven en (onderwijs)instellingen is ook de uitwisseling tussen grote ondernemingen en kleine bedrijven, startups en consultants waardevol. Zelfs ‘dummies’ wagen vaak hun eerste stappen via de sales blogs die je hier kunt vinden. Kom je voor je sales activiteiten vaak op evenementen, dan valt er een hoop te leren van onze sales tips en uitleg over beurzen en netwerkevents.

Sales is een beroep dat door miljoenen mensen beoefend wordt. Hoe groter je werkveld is, hoe meer je met dit werk kunt verdienen. Toch is het zeker niet zo dat je zonder diploma’s op dit terrein kansloos bent. Integendeel willen we eigenlijk zeggen. Als het verkopen van producten of diensten jouw interesse heeft, kun je met weinig investering al een heleboel bereiken. Met de sociale media die je ter beschikking staan, kun je vanuit jouw bedrijf al grote stappen maken. Volg je de kennis die je in onze blogs vindt, dan zullen resultaten niet uitblijven.

Past sales bij mij?

Het feit dat je nog steeds deze tekst aan het lezen bent zegt eigenlijk al genoeg. Sales heeft je interesse en dat kan betekenen dat het bij je past. Juist om daar zeker van te zijn is het verstandig om eens enkele sales blogs te lezen. Houd je de interesse vast die je nu hebt opgebouwd, dan is de kans groot dat je hiermee een nieuw werkveld hebt gevonden. Dit kan als werknemer in de sales branche zijn, maar evengoed als ondernemer die zich voorneemt in de sales grote(re) stappen te gaan zetten. Ben jij een echt sales talent? Dan vallen er voor jou flinke bedragen te verdienen. Maar dat is niet het enige dat gelukkig maakt. Ook de voldoening die je werk geeft is iets om je over te verheugen. Hoe jij straks je targets haalt en ervoor zorgt dat het bedrijf met al haar medewerkers mede dankzij jouw belangrijke inzet goed kan blijven draaien. We wensen je alvast veel plezier met het lezen van onze sales blogs!

Schrijf jij de ultieme sales blog?

Dan nodigen wij jou uit om ook een gedegen sales blog met tips en uitleg te verzorgen. Stel jij jezelf de vraag of jouw plek in de wereld van sales interessante informatie oplevert voor deze website? Op elk niveau in het netwerk van sales is behoefte aan extra kennis. Lijkt je dit iets? Word dan blogger.