Organiseren

Heb je er weleens bij stilgestaan wat je doet als je aan het ondernemen bent? Juist ja, je bent een organisatie draaiend aan het houden. Of dat nu een bedrijf is met één persoon of een plek waar meerdere mensen werken, steeds moet je zorgen dat alle aspecten binnen jouw onderneming in evenwicht zijn. Is jouw inkoop op orde? Je moet berekenen hoelang werkzaamheden duren en maakt een planning. Ook moeten jouw medewerkers efficiënt kunnen thuiswerken. Af en toe organiseer je een bedrijfsuitje of een ander event. Kan je wel wat hulp gebruiken bij het organiseren? Lees dan onze blogs en word een nóg betere ondernemer.

Wat is time management

Time management betekent dat je je tijd goed organiseert. Het gaat erom dat je je tijd zo slim mogelijk gebruikt, zodat je meer kunt doen in minder tijd. Door time management kun je ervoor zorgen dat je werk, studie en vrije tijd beter in balans zijn. Voor bedrijven is time management natuurlijk extr...

Verder studeren na je hbo-diploma

Een hbo-diploma is een geweldige start op de arbeidsmarkt. Met zo’n diploma op zak openen zich vele deuren voor je maar je merkt waarschijnlijk al snel dat het loont om nog wat door te leren. Bijvoorbeeld door je kennis te verdiepen of te verbreden of door specifieke vaardigheden binnen een vakgebi...

Effectief leidinggeven

Effectief leidinggeven is niet eenvoudig en vraagt om allerlei vaardigheden. Er bestaat zoiets als een natuurlijk leider, maar de meeste van ons zijn dat niet. Terwijl er toch veel leiders nodig zijn, op allerlei niveaus. Gelukkig kan je je vaardigheden op het gebied van leidinggeven ontwikkelen en v...

Bijblijven of vooroplopen met kunstmatige intelligentie

De wereld van kunstmatige intelligentie, oftewel artificial intelligence, afkort AI, is volop in beweging. Wil je bijblijven of vooroplopen met kunstmatige intelligentie? Dan is het noodzakelijk je in het onderwerp te verdiepen en kennis en vaardigheden op te doen. Door een opleiding kunstmatige inte...

Leidinggeven bij de overheid

Wil je, of heb je een functie waarbij leidinggeven bij de overheid centraal staat? Dan wil je natuurlijk je skills op het gebied van management en leidinggeven ontwikkelen en vergroten. Dat doe je deels door ervaring op te doen maar ook het volgen van een opleiding is dan een goede keuze. Er zijn vee...

Voordelen van op kantoor werken

Hoewel thuiswerken de afgelopen jaren aan populariteit heeft gewonnen, zijn de voordelen van op kantoor werken nog steeds aanzienlijk. Die voordelen hebben betrekking op verschillende aspecten waaronder samenwerking, sociale interactie, productiviteit en het gevoel van welzijn. Communicatie en samenw...

Effectief vergaderen met optimaal resultaat

Vergaderen is veel meer dan alleen maar met een groep mensen (online) bij elkaar zitten en over onderwerpen discussiëren. Komen medewerkers enkel op deze basis bij elkaar, dan wordt vergaderen ineffectief. Je komt als bedrijf of instelling terecht in een sleur. Bovendien gaan mensen tegen deze verga...

Welke outfit trek je aan voor een videosollicitatie?

Tijdens een sollicitatiegesprek wil je goed voor de dag komen. De eerste indruk kun je immers niet overdoen. Daarom trekken de meeste sollicitanten nette kleding aan en besteden zij wat extra tijd aan uiterlijke verzorging. Maar hoe maak je een goede eerste indruk bij een videosollicitatie? Is er een...

10 tips voor digitaal vergaderen

In de nieuwe werkelijkheid die het coronavirus ons heeft gebracht, heeft digitaal vergaderen een belangrijke plaats gekregen. Door nood gedwongen gingen alle twijfels overboord en sinds dat moment wordt veelvuldig digitaal overlegd. Aangezien deze manier van werken voor de meeste gebruikers nieuw is,...

Tips voor thuiswerken

Sinds de wereldwijde Coronacrisis moeten heel veel mensen er aan geloven: thuiswerken. De meeste mensen zijn dat niet gewend en kunnen wel wat tips voor thuiswerken gebruiken. Hoe doe je dat, je werk plannen of werken met (kleine) kinderen om je heen? Hoe blijf je in verbinding met collega’s, hoe d...

Veelgestelde vragen

Wat is organiseren?

Start je met ondernemen of heb je al een goed lopend bedrijf? Dan ben je eigenlijk doorlopend aan het organiseren. Het met elkaar combineren van geld, bedrijfsmiddelen en arbeid vormt immers de kern van het ondernemen. Dit brengt elke dag weer nieuwe uitdagingen met zich mee. Niet iedereen is even goed in staat om alle aspecten van het organiseren te overzien. Gelukkig schieten onze blogs je te hulp. Je leest er over mogelijkheden om je organisatie te verbeteren. Ook word je geholpen om de structuur van jouw bedrijf nauwkeurig in kaart te brengen. Ga je met je personeel op stap? Alleen als je dit uitstapje goed organiseert, zal het als onvergetelijk in de hoofden van je medewerkers blijven hangen.

Organiseren hoe doe je dat?

Organiseren vereist structuur. Maar die ontstaat natuurlijk niet vanzelf. Gelukkig wordt juist dit aspect in onze tips en info over organiseren ruim belicht. Natuurlijk vereist het goed organiseren van werkdagen, evenementen en reclamecampagnes enige oefening. Je zult zien dat jouw vaardigheden groeien naarmate activiteiten zich vaker herhalen. Toch kan de snelheid waarmee je efficiënt leert organiseren behoorlijk toenemen met de info uit onze blogs. Die informatie zet jou namelijk direct op het juiste spoor. Je leert op welke aspecten je moet letten en hoe je bepaalde problemen op de meest efficiënte wijze aanpakt. Goed organiseren kan je helpen bij het plannen van een bedrijfsuitje, maar ook bij het vormgeven van thuiswerken. Wil je een presentatie goed voorbereiden? Ook dan is goed organiseren van doorslaggevend belang.

Waarom is organiseren belangrijk?

In de eerste plaats is organiseren van belang voor het welslagen van je onderneming. Zo bespaar je geld met een efficiënte bedrijfsvoering, maar houd je ook je werknemers goed betrokken. Bijvoorbeeld doordat je deze medewerkers op de meest geschikte plekken weet in te zetten. Maar ook omdat je ze met de juiste faciliteiten laat functioneren op een beurs waar jouw bedrijf aan deelneemt. Je benut hun capaciteiten maximaal. Het helpt jouw werknemer bij de persoonlijke groei en vergroot het gevoel van tevredenheid en waardering. Goed organiseren zorgt op die manier voor een win-win situatie. Maar ook voor het doorgroeien van je onderneming is goed organiseren belangrijk. Je streeft immers altijd naar groei. Die groei, met bijvoorbeeld nieuwe klanten, kun je alleen maar vloeiend absorberen als een soepele organisatie die instroom mogelijk maakt. Is je bedrijf slecht georganiseerd, dan zal dit absoluut de groei van je onderneming remmen. Er wordt dan ondermaats gecommuniceerd, klantinformatie gaat verloren en klanten haken af vanwege het onprofessionele imago dat jouw onderneming uitstraalt.

Kun je ook organiseren als beroep?

Zelf zin om beroepsmatig te gaan organiseren? Lees er over in onze blogs, je krijgt daar een hele lijst tips voor het organiseren van een succesvol evenement. Ook kun je zelf als ondernemer in de evenementen business stappen. Investeer in een bowlingbaan bij jou in de buurt en bouw hem uit tot een Family Entertainment Center. Neem ook eens een kijkje in de nationale beroepengids. Op de competentie ‘organiseren’ rollen daar meer dan honderd functies uit de database. Zoals je begrijpt lopen die behoorlijk uiteen. Ben je hoogopgeleid, dan zou je projectleider kunnen worden. Maar ook een transport coördinator is iemand die organiseert. Weer een heel andere tak van sport is de werkvoorbereider bouw. Deze specialist organiseert de bouwplaats zo efficiënt mogelijk. Lees onze blogs er eens op na. Je komt er ook van alles tegen over Agile werkvormen.

Hulp bij organiseren inschakelen?

Binnen je eigen onderneming ben jij het zelf die organiseert. Maar als de omvang van je bedrijf groeit, wordt het op een bepaald moment te complex om alles zelf te doen. Het wordt dan tijd om iemand in te huren die jou dit werk uit handen neemt. Zo iemand is er in gespecialiseerd om voor jouw onderneming allerlei evenementen, presentaties of misschien een personeelsuitje te organiseren. Natuurlijk kost het inhuren van zo’n specialist geld. Maar het levert je ook veel op. Je maakt gebruik van de ervaring die deze specialist heeft. Het business event, de bedrijfspresentatie of het personeelsuitje naar het Family Entertainment Center zullen daardoor vlekkeloos verlopen. Bovendien houd jij je handen vrij. Wanneer je dit soort tijdrovende zaken uitbesteedt, kun jij je helemaal richten op het ondernemen. Met de tijd die je daardoor extra in jouw bedrijf kunt stoppen, verdien je de kosten van deze specialist in een handomdraai weer terug.

Welke mensen heb je nodig om goed te kunnen organiseren?

Dit hangt af van de sector waarin je werkzaam bent. Zit je in de bouw dan heb je heel andere mensen nodig dan wanneer jij een automatiseringsbedrijf runt. Naarmate jouw onderneming groeit, ga je voelen waar de knelpunten zitten. Op die plekken is dan extra organisatietalent nodig om de zaken in goede banen te leiden. Een goede organisatie drijft op de kracht van de juiste mensen. Jij als CEO moet zorgen dat je die mensen op de juiste plaatsen krijgt. Denk eerst na over het niveau van de personen die je wilt inschakelen. De competenties van de nieuwe medewerkers moeten immers goed passen bij de te verrichten taak. Schakel nieuwe mensen in voordat de knelpunten echt gaan hinderen. Ga daarom op tijd bij jezelf na waar jouw zwakke punten zitten. Je kunt dan het ontstaan van knelpunten voorkomen met behulp van deze professionele ondersteuning.

Is organiseren voor dummies een kansloze actie?

Jij denkt vast dat je als dummie kansloos bent. Daar maak je dan een denkfout mee. Ook een dummie spijkeren we namelijk snel bij. Wanneer jij de info uit onze blogs tot je neemt, beschik je over kennis die is aangeleverd door specialisten. Daarna ben je dus bepaald geen dummie meer. Je hoeft alleen nog maar te gaan oefenen in de praktijk. Begin met het professioneel organiseren van een privé-event. Denk hierbij aan een braderie in de buurt of een ruilbeurs op de school van je kind. Gezien je interesse voor organiseren, draai je ook voor die praktijk je hand niet om. Ga met organiseren aan de slag en laat zien dat ook een absolute dummie in no time kan uitgroeien tot een creatief organisatietalent.

Kunnen ouderen organiseren?

Eigenlijk is dit best een gekke vraag. Met de kennis en ervaring die ouderen in hun leven hebben opgedaan, zijn juist zij het beste in staat om goede afwegingen te maken. Te denken valt aan het kiezen van het juiste personeel, het opstellen van een passend budget of het aantrekkelijk vormgeven van een personeelsuitstapje. Ouderen hebben vaak kinderen en zelfs al kleinkinderen grootgebracht. Die kunnen dus eenvoudig voor zichzelf beginnen. Als ondernemer beschik je juist als oudere ook direct over een natuurlijk overwicht. Dit geeft je een voorsprong op de concurrentie. Lees je onze tips en info door, dan zul je zien dat heel veel invalshoeken jou bekend voorkomen. Een gevolg van jouw levenservaring. Zet die dus voor honderd procent in en zet je voorsprong om in een leuke omzet van je bedrijf.

Telt organiseren op school of andere activiteiten voor kinderen ook mee?

Jazeker, ook het laten functioneren van een school berust op goed organiseren. Met de beperkte financiële middelen, personeelstekorten en kinderen die wisselende vormen van aandacht nodig hebben, is goed organiseren onmisbaar. Bovendien moet je dit meestal zelf doen, omdat voor het inhuren van deskundigen geen geld beschikbaar is. Ben je schooldirecteur? Blader dan eens door onze blogs en kijk hoe je de werkprocessen op jouw school het beste in kaart brengt. Maar niet alleen de school is een plek waar kinderen georganiseerd activiteiten ontplooien. Ook sporten, cursussen en hobby’s worden in groepsverband beoefend. Om dit goed te laten functioneren is een goede organisatie vereist. Ook als je dus in dit drukke krachtenveld werkzaam bent, helpt het absoluut om met onze tips en blogs je organisatie-skills te verbeteren.

Organiseren van een evenement, BBQ of Bingo. Zijn daarvoor ook tips?

Niet alleen voor kinderen valt er van alles te organiseren. Ook volwassenen vieren vaak feest. Dit kan gaan om kleine evenementen, zoals een BBQ in de woonwijk of een bingoavond in het buurthuis. Toch is het ook in dit geval nodig om alles goed te organiseren. Je hebt te maken met mensen, geld en soms kostbare producten. Een gebrek aan organisatie trekt direct de verhoudingen scheef. BBQ en bingo kunnen ook uitgroeien tot een wat groter event. Een grotere organisatie is hiervan het gevolg, met meer vrijwilligers of zelfs betaalde krachten. Goed aansturen vereist al snel dat je schematisch denkt. Je zult er absoluut baat bij hebben als je onze tips leest die jou helpen bij het goed organiseren van zo’n evenement. Evenementen zijn er in alle soorten en maten. Ook wanneer jij te maken hebt met duizenden mensen aan publiek, helpen we jou graag met goede ideeën. Denk aan het ontwikkelen van een betrouwbare roadmap, zodat je komt tot een nog beter samenhangend geheel.

Evenement organiseren zonder geld, kan dat?

Als jij het goed aanpakt organiseer je ook zonder geld de mooiste evenementen. We denken hierbij in eerste instantie aan een kleinschalig niveau, zoals een buurtfeest of ander evenement in de wijk. Wanneer je zulke activiteiten zonder geld organiseert, is transparantie je belangrijkste strategie. Houd voor eventuele aanloopkosten een kleine crowdfunding in de buurt en leg in heldere taal uit wat er met het geld gebeurt. Zo maak je direct reclame voor je evenement, waardoor meer mensen zullen komen. De eerste aanloopkosten zijn gedekt en jij gaat aan de slag. Misschien organiseer je een ruilbeurs voor speelgoed op de zaterdagmiddag, met een hapje en drankje erbij. Om de kosten van de zaalhuur in het buurthuis te betalen, laat je elke deelnemer die zijn speelgoed aanbiedt één of enkele euro’s ‘huur’ voor hun plek betalen. Zorg dat je vooraf de plaatsen goed in kaart brengt en zoveel mogelijk plekken laat reserveren. De overgebleven plekken kunnen op de dag zelf worden gehuurd. Verkoop van (extra) drankjes en hapjes kan jouw kas verder spekken. Daarmee kun je misschien de volgende keer opnieuw leuke dingen doen. Je begint dan in ieder geval niet meer zonder geld!

Hoe verhouden organiseren en plannen zich met elkaar?

Het zijn twee begrippen die nauw met elkaar zijn verbonden. Wanneer je onze blogs en info leest, zul je de begrippen voortdurend tegenkomen. Wanneer je iets organiseert, staat of valt een evenement met een goede planning. In managementtermen wordt in dit verband ook wel gesproken van SMART. Bovendien kom je samenhangende begrippen als projectmanagement vaak tegen. Voor een deel organiseer en plan je op je eigen gevoel. De wijze waarop je dit doet kun je echter met onze info snel verder professionaliseren. Blader eens door onze blogs. Je zult heel gauw een interessante tekst tegenkomen.