Welke marketingfuncties zijn er

De wereld van de marketing is inmiddels heel groot en er zijn dan ook allerlei marketingfuncties. Specialisten die alles weten over SEO en SEA maar ook allround marketeers en natuurlijk ondersteunend personeel. Welke marketingfuncties zijn er en voor welke maak jij plaats in je bedrijf? Of kies je liever voor personeel van buiten, het zogenaamde outsourcen? Je kunt hierover ook advies vragen aan een bedrijfsadviseur want het aanbod en de mogelijkheden zijn zo divers, dat het lastig kan zijn hierin keuzes te maken. 

Inhoudsopgave

    Meer over marketing

    Marketing, het zichtbaar maken van jezelf, je bedrijf, producten en diensten is van alle tijden. Tegenwoordig neemt online marketing, dus op het internet, daarbij de belangrijkste plaats in. Zoekmachineoptimalisatie, adverteren, social media, marktplaatsen, je website, bloggen, het is een sterk veranderlijke wereld die tegelijkertijd ook nog vrij nieuw is. Veel bedrijven hebben geen specialistische kennis in huis op het gebied van (online) marketing, terwijl het tegenwoordig onmisbaar en een van de belangrijkste pijlers van je bedrijf is.  


    Wil je meer weten over de inzet van marketing? Download ons gratis e-book boordevol marketingtips.


    Lees verder na de afbeelding.

    Kleurrijke inclusieve maatschappij mensen

    De meest voorkomende marketing functies

    Zoals gezegd zijn er heel veel verschillende specialistische marketingfuncties. De belangrijkste en meest voorkomende functies bespreken we hierna:

    • Online marketeer
    • SEO-specialist
    • SEA-specialist
    • Social media marketeer
    • UX-Designer
    • Growth hacker en data analist
    • Web analist

    Online marketeer

    Een online marketeer is heel breed inzetbaar en van alle markten thuis, maar zal de werkzaamheden natuurlijk wel afstemmen op jou en je bedrijf. Wat de online marketeer zoal doet:

    • Het maken en/of onderhouden van de website
    • Het (laten) schrijven van content en plaatsen van afbeeldingen
    • Beheren van de advertentiekanalen op onder meer social media, Google en andere zoekmachines, marktplaatsen en andere kanalen, ook offline
    • Optimaliseren en onderhouden van je webshop
    • Data analyseren

    Een online marketeer moet voortdurend (veel) bijleren omdat de wereld van online marketing snel verandert en veel kennis nodig is over allerlei onderwerpen. Bijvoorbeeld ook over kleurenpsychologie, apps, verdienmodellen en de technische facetten van websites en andere kanalen. Het is een heel veelzijdige functie die leuk is maar ook erg veel vraagt. De online marketeer wordt vooral ingezet bij kleinere bedrijven die onvoldoende budget hebben voor een volledig marketingteam met verschillende specialisten. 

    SEO-specialist

    Een SEO-specialist weet precies hoe een bedrijf hoog kan scoren in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Met als doel het genereren van nieuwe klanten en opdrachten en daarmee het vergroten van de omzet. Hij houdt zich bezig met alle content die op een website komt. Daarbij gaat het dan in de eerste plaats om goede teksten. Die worden doorgaans aangeleverd door een professioneel tekstschrijver, in overleg met de SEO-specialist. Lees meer over het belang van goede teksten in ons speciale blog over dit onderwerp. 

    Naast tekst houdt de SEO-specialist zich met allerlei andere zaken bezig. De website moet snel en consistent zijn, er moeten alt-teksten worden gemaakt (tekst die is gekoppeld aan afbeeldingen) en de juiste afbeeldingen gezocht. Daarnaast is er een technische kant; de zogenaamde ‘achterkant’ van de website. Hier houdt de SEO-specialist zich bezig met onder meer HTML en CSS. 

    SEA-specialist

    Net als de SEO-specialist houdt de SEA-specialist zich bezig met het bereiken van een hoge positie in zoekmachines. Bij SEA gaat het om adverteren waardoor je bedrijf direct op de eerste pagina komt te staan. De SEA-specialist weet hoe, waar en wanneer je moet adverteren, doet onderzoek naar je doelgroep en houdt de resultaten scherp in de gaten zodat de campagne voortdurend kan worden bijgesteld. 

    Social media marketeer 

    Een social media marketeer heeft veel kennis van en affiniteit met social media. Hij weet precies wie op welk platform is te vinden en is op de hoogte van acties, hypes en trends op de verschillende kanalen. Van die kennis maakt hij handig gebruik door op het juiste moment de juiste content te plaatsen. Dat gaat overigens deels geautomatiseerd via programma’s. De social media marketeer moet dus ook verstand hebben van de technische kant van dit werk en uiteraard ook alle benodigde kennis van het bedrijf van zijn opdrachtgever. 

    UX-Designer

    UX is de afkorting voor User Experience, ofwel gebruikerservaring. Een marketing specialist die zich richt op UX is bezig met het optimaliseren van die gebruikerservaring. Hij denkt na over de navigatie op de website, over functionaliteiten en gebruikersflows en hierbij komt van alles aan bod: 

    ontwerpprincipes, design, copy, psychologische beïnvloedingsprincipes, usability en dat alles met als doel de ervaring van bezoekers te optimaliseren. Alles wordt grondig uitgedacht, doelgroepen gedefinieerd, concurrenten bestudeerd en vragen/behoeften/kansen/drempels/verlangens/ onderzocht. 

    Growth hacker en data analist

    De growth hacker is een marketing specialist die vaak wordt ingezet bij start-ups. Jonge bedrijven die innovatief en ambitieus zijn en internationale impact (willen) hebben. Een growth hacker kan dat gehele proces sturen en in goede banen leiden. Hij is voortdurend bezig met zoeken naar verbeterpunten zodat het bedrijf snel kan groeien en verzamelt daarbij ook veel data. Een data analist verkrijgt, analyseert en verwerkt die data.

    Webanalist

    De focus van de webanalist ligt voornamelijk op het analyseren van de technische kant van een website. Hij zorgt voor analytische rapporten over bijvoorbeeld bezoekersgedrag en -aantallen en koppelt deze terug met onder meer de content manager.  De webanalist adviseert over marketinginstrumenten, bijvoorbeeld over de inzet van SEO en SEA maar kan ook uitvoerend werken. 

    Welke marketingfunctie(s) haal je in huis

    Het hangt van verschillende factoren af welke marketingfunctie(s) je in huis haalt. Heel grote bedrijven zullen doorgaans een compleet marketingteam in huis hebben maar daaraan zijn natuurlijk hoge kosten verbonden. Kosten die kleinere bedrijven meestal niet kunnen dragen. Anderzijds is het bij het budget voor marketing altijd belangrijk je te realiseren dat het niet uitmaakt hoeveel je investeert als die investering meer oplevert dan het kost. 

    Een marketingfunctie die je maandelijkse €5000 kost en je het driedubbele oplevert is uiteraard een interessante investering. Dit kan zomaar een reëel plaatje zijn als je kiest voor een marketingspecialist, bijvoorbeeld een SEA specialist. Omdat het om adverteren gaat zul je snel meer klanten hebben zodat de kosten van de specialist snel zijn terugverdiend.

    Een SEO specialist daarentegen kost in het begin meer dan dat deze oplevert omdat de effecten van SEO langer op zich laten wachten. Daar staat tegenover dat die effecten ook vele malen langer duren en je op termijn dus meer verdient dan wanneer je alleen voor adverteren met SEA kiest. 

    Wil je meer weten over het inhuren van een marketing specialist, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 6 oktober 2023
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Over ondernemen
    Een hypotheek afslu...
    Een jonge vrouw met verrekijker
    Over ondernemen
    Bedrijven komen er niet onderuit: meedoen met de nieuwste trends. Maar zijn marketingtrends vriend of vija...
    Scherm met data
    Over ondernemen
    In het tijdperk van digitalisering en technologische vooruitgang is data het middelpunt geworden voor orga...
    Zwangere vrouw met blond haar
    Over ondernemen
    Je hebt een eigen bedrijf en krijgt een kind. Betekent ZZP en zwanger dat je nu maandenlang zonder inkomen...
    Meer artikelen over Over ondernemen