De wereld van personeelszaken uitgelegd

Wat is PZ eigenlijk? In deze blog belichten we de veelzijdige functie van personeelszaken binnen organisaties, verklaren we de taken en de waarde van deze essentiële afdeling. Lees verder en verrijk je kennis!

Inhoudsopgave

    PZ is de afkorting van Personeelszaken. Elk bedrijf dat personeel in dienst heeft, krijgt te maken met personeelszaken. De taken van de afdeling personeelszaken zijn overwegend uitvoerend van aard. Het beleid en de strategie met betrekking tot personeel behoren tot het takenpakket van het personeelsmanagement, afgekort tot HRM (Humanresourcesmanagement). Bij kleinere bedrijven zal het takenpakket van deze twee afdelingen vaak samenvallen. Zowel PZ als HRM zijn afdelingen die de organisatie ondersteunen in alle onderdelen die te maken hebben met de arbeidsrelatie tussen werknemer en werkgever. De afdeling PZ neemt daarbij specifiek taken op zich die voortvloeien uit het door de organisatie vastgestelde personeelsbeleid.

    Taken PZ

    Van deze afdeling wordt veel gevraagd qua kennis en kunde op personeelsgebied. Er is kennis nodig van arbeidsovereenkomsten, arbeidsvoorwaarden en regelingen op dit gebied. Tot het takenpakket en de benodigde kennis van PZ behoren onder meer:

    Lees verder na de afbeelding.

    PZ - Personeelszaken
    • Adviseren, begeleiden, ondersteunen en informeren van leidinggevenden en medewerkers op het gebied van arbeidsvoorwaarden en personeelsbeleid
    • Ontwikkelen, adviseren en uitvoeren van de HRM strategie
    • Volgen van nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied
    • Inzicht in de bedrijfsprocessen
    • Kennis van verzuimprocedures
    • Kennis van ontslagprocedures.

    Werknemers die deel uitmaken van de afdeling PZ dienen te beschikken over uitgebreide kennis van een groot aantal onderwerpen. Zo moeten zij op de hoogte zijn van de geldende wet- en regelgeving op het gebied van het arbeidsrecht en het ontslagrecht en zij moeten thuis zijn in de regelgeving van de ziektewet. Dit zijn gebieden die onderhevig zijn aan veranderingen waardoor het noodzakelijk is dat mensen die werken bij de afdeling steeds worden bijgeschoold.

    De afdeling PZ is daarnaast het aanspreekpunt voor werknemers. Het bijhouden van de urenregistratie, verlofdagen en dergelijke behoort eveneens tot het takenpakket van de afdeling PZ.

    Wil je meer weten over het inhuren van een bedrijfsadviseur, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 4 september 2019
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Over ondernemen
    Een hypotheek afslu...
    Een jonge vrouw met verrekijker
    Over ondernemen
    Bedrijven komen er niet onderuit: meedoen met de nieuwste trends. Maar zijn marketingtrends vriend of vija...
    Scherm met data
    Over ondernemen
    In het tijdperk van digitalisering en technologische vooruitgang is data het middelpunt geworden voor orga...
    Zwangere vrouw met blond haar
    Over ondernemen
    Je hebt een eigen bedrijf en krijgt een kind. Betekent ZZP en zwanger dat je nu maandenlang zonder inkomen...
    Meer artikelen over Over ondernemen