Tips voor startups

Ben je klaar om je startup te verwezenlijken? In dit blog delen we waardevolle tips en inzichten die je op weg helpen. Zet vandaag nog je eerste stap!

Inhoudsopgave

    In dit artikel geven we tips voor startups. We vertellen je eerst wat een startup eigenlijk is en wat de hoofdkenmerken ervan zijn. Ook geven we een paar voorbeelden van geslaagde startups. En wat is een scale-up? Eén ding is zeker: een startup is een flinke klus en die doe je doorgaans niet alleen. Het vragen van bedrijfsadvies is bij een startup in feite onontbeerlijk, evenals het inhuren van de beste specialisten.

    Betekenis startup

    De term startup is geen juridische term of rechtspersoon, zoals bijvoorbeeld een BV, eenmanszaak of VOF. Je kunt een startup dan ook niet inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Het bedrijf dat de startup uitvoert natuurlijk wel. 


    Wil je meer weten over het oprichten van een start-up? Download ons gratis e-book boordevol tips.


    Lees verder na de afbeelding.

    Lancering van een start up

    Het begrip startup heeft betrekking op het soort onderneming, op de activiteiten die plaatsvinden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de term freelancer of aan zzp’er. Het woord startup is niet beschermd en je kunt je bedrijf zo noemen als je dat wil, maar beter is het dat alleen te doen als je aan de vier hoofdkenmerken van een startup voldoet. Inmiddels is het woord startup een beetje een modewoord geworden, juist ook in verband met het ontbreken van een juridische status. 

    Vier hoofdkenmerken van de startup

    1. Jong bedrijf. Dit betekent zeker niet dat elk startend bedrijf ook een startup is. Een startup is niet ouder dan 5 jaar maar daarop zijn uitzonderingen. Het kan natuurlijk voorkomen dat je een redelijk lange aanlooptijd nodig hebt en de eerste drie jaar bezig bent met het optimaliseren van het businessmodel en het binnenhalen van geld. In dat geval kan een startup wat ‘ouder worden’
    2. Ambitieus. En dat betekent veel en hard werken. Een startup leid je dus niet voor twee dagen per week. Er wordt een miljoenenomzet nagestreefd en een startup wil een wereldspeler worden op de markt. Dit doe je niet alleen, maar samen met een team. Een team specialisten kost veel geld en daarom is het niet ongebruikelijk dat een startup in het begin met een flink verlies draait
    3. Innovatief. Dit is een belangrijke voorwaarde voor een startup: het bedrijf wordt altijd gedreven door een innovatief idee en is vernieuwend. Overigens kan die vernieuwing ook betrekking hebben op een bestaand product. In dat geval heeft de innovatie betrekking op bijvoorbeeld de afzetmarkt of het bedrijfsmodel
    4. Internationale impact. Het ontwikkelen van een handig en nieuw product met impact op de internationale markt is ook een hoofdkenmerk van de startup. De voorbereidende periode, doorgaans met het ontwikkelen van prototypen, is dan ook vaak lang. In die periode wordt ook onderzocht of het product kans van slagen heeft en volgt bijstelling waar nodig. Soms slaat alleen een onderdeel aan waarna dit verder wordt uitgebouwd. Zo’n koerswijziging van de startup wordt een pivot genoemd. 

    Van startup naar scale-up (of faillissement)

    De bedoeling van een startup is snel te groeien en een wereldspeler te worden. Dat is natuurlijk heel wat en vraagt om een gedegen voorbereiding, het juiste team specialisten en investeerders. Lukt het je om met de startup commercieel succes te behalen, dan volgt een scale-up, oftewel opschaling. Wanneer is je startup geslaagd? Voor veel ondernemers is dat het moment van beursgang of wanneer het bedrijf succesvol kan worden verkocht. Een ander moment van mega-succes is unicorn; het moment dat je bedrijf een waarde bereikt van 1 miljard dollar. Dat lukt niet zomaar, daar is heel wat voor nodig. 

    Voor startups kan het einde ook een faillissement inhouden, om allerlei redenen. Het product verkoopt niet zoals verwacht, een belangrijke spil binnen de onderneming valt weg en kan niet goed worden vervangen, investeerders trekken zich terug, de markt verandert en om vele andere redenen. 

    Tip 1: passie

    Zonder passie is het niet mogelijk een startup te beginnen. Je zult niet alleen veel en heel hard moeten werken, maar ook passie moeten voelen. Anders houd je het op de lange termijn niet vol. Als je dingen doet met passie, leidt dit op termijn naar meer succes en voldoening en geeft het een gevoel van geluk. Je houdt het vele werken dan ook veel langer vol. 

    Tip 2: Businessplan

    Het maken van een bedrijfsplan dwingt je goed na te denken of alles wat met je bedrijf samenhangt: structuur, exploitatie, financiën, ondersteuning, management en meer. Succesvolle bedrijven beginnen altijd met een goede voorbereiding. De branche, de klant en de concurrentie goed leren kennen hoort daar uiteraard ook bij.

    Tip 3: Test je concept

    Het is belangrijk om je concept goed te testen voordat je het in de markt zet. Dit kan al op kleine schaal heel interessant zijn. Het testen van je concept kan je ook helpen om je bedrijfsplan waar nodig tijdig te optimaliseren. 

    Tip 4: Doelen stellen

    Om goed zicht te houden op de voortgang is het slim om bereikbare doelen te stellen. Zo groei je stapje voor stapje. Dit maakt het voor jezelf en je medewerkers ook leuker. Een doel dat te ver in de toekomst ligt kan je onzeker maken en ertoe leiden dat je teleurgesteld bent. Andere voordelen van het stellen van doelen: je bent minder snel afgeleid en kunt beter ‘nee’ zeggen.

    Tip 5: De beste specialisten inhuren

    Zeker in het begin is het een goede zet om te werken met outsourcing. Zo kan je de beste krachten voor je bedrijf inhuren. Werken met het beste talent is bij startups van levensbelang. De kosten liggen misschien iets hoger dan wanneer je vast personeel hebt, maar je kunt ook sneller wisselen of er weer vanaf.  Voorbeelden van specialisten die je kunt inhuren zijn een business consultant, tekstschrijver, marketing specialist, projectmanager en grafisch vormgever. 


    Wil je meer weten over het oprichten van een start-up? Download ons gratis e-book boordevol tips.


    Tip 6: Flexibel zijn

    Hoewel je een bedrijfsplan hebt en een vastomlijnd plan, moet je tóch flexibel blijven. Meedraaien met de markt als deze verandert. Denk bijvoorbeeld aan de coronapandemie. Bedrijven die flexibel waren en niet volledig afhankelijk waren van kernklanten, hadden een grotere overlevingskans. 

    Tip 7: Concentreer je op je doelgroep

    Het is algemeen bekend dat wanneer je je doelgroep goed kent, succesvoller zal zijn. Zeker in het begin is dit belangrijk, uitbreiden kan altijd nog. Als je je doelgroep goed kent en je daarop richt, kan je verspilling tegengaan (advertentiekosten bijvoorbeeld). Je bereikt beter, sneller en vaker de juiste klanten waardoor je verkoop snel zal stijgen. Beter een voet stevig aan de grond in één marktsegment, dan een paar afdrukken in vele marktsegmenten. 

    Tip 8: Luister goed

    Het krijgen van kritiek is niet altijd gemakkelijk. Toch is het belangrijk daar wel goed naar te luisteren. Kritiek, of feedback, kan van onschatbare waarde zijn. Door goed te luisteren naar je management, personeel en klanten kan je veel dingen beter doen. 

    Tip 9: Een goede leider

    Elk bedrijf heeft een goede leider nodig. Dat hoef je niet per se zelf te zijn. Een goede leider beschikt over allerlei capaciteiten, is charismatisch, weet medewerkers te inspireren en straalt vertrouwen uit. Een goede leider is van levensbelang, een slechte leider kan je startup te gronde richten. 

    Tip 10: Geld

    Het mag misschien voor zich spreken, maar voor een succesvolle startup heb je veel geld nodig. Houd vooral ook rekening met tegenslag en zorg dus voor reservekapitaal. Het vinden van financiering is altijd lastig, vooral als het even tegenzit. 

    Succesvolle startups

    Veel grote, succesvolle bedrijven van nu zijn ooit als startup begonnen. We noemen er een paar:

    • Facebook, Twitter en LinkedIn
    • 3D Hubs, een Nederlands bedrijf dat zich concentreert op de consumentenmarkt voor 3D printen
    • Adyen, eveneens een Nederlands bedrijf. Een zeer succesvolle startup, uitgegroeid tot een bedrijf dat het mogelijk maakt wereldwijd betalingen te ontvangen via elk sales kanaal. Klanten van Adyen zijn onder andere KLM, Airbnb en Spotify
    • Tesla.

    Wil je meer weten over het inhuren van een adviseur voor start-ups, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 7 juni 2023
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Over ondernemen
    Een hypotheek afslu...
    Een jonge vrouw met verrekijker
    Over ondernemen
    Bedrijven komen er niet onderuit: meedoen met de nieuwste trends. Maar zijn marketingtrends vriend of vija...
    Scherm met data
    Over ondernemen
    In het tijdperk van digitalisering en technologische vooruitgang is data het middelpunt geworden voor orga...
    Zwangere vrouw met blond haar
    Over ondernemen
    Je hebt een eigen bedrijf en krijgt een kind. Betekent ZZP en zwanger dat je nu maandenlang zonder inkomen...
    Meer artikelen over Over ondernemen