Kernwaarden en het belang hiervan

Wil je weten waar jouw bedrijf écht voor staat? In deze blog ontdekken we hoe belangrijk kernwaarden zijn en hoe je ze kunt vaststellen voor jouw bedrijf. Niet overslaan, want ze kunnen je onderneming maken of breken!

Inhoudsopgave

    Voor elk bedrijf is het belangrijk dat de kernwaarden duidelijk aanwezig zijn. De kernwaarden en het belang hiervan worden omschreven in de missie van een organisatie, ook wel mission statement. Kernwaarden zijn drijfveren en/of eigenschappen die laten zien waar een bedrijf voor staat, waarom je de dingen doet die je doet. Ze hebben niet alleen betrekking op de organisatie als geheel maar zijn ook belangrijk voor de werknemers, de klanten en andere betrokkenen. Meestal zijn er maximaal drie tot vijf kernwaarden. Bijvoorbeeld: daadkrachtig, zorgvuldig en betrokken. Of, zoals in het geval van iTR Advies: deskundig, doeltreffend, heldere taal, transparant en betrokken.

    Kernwaarden kiezen en formuleren

    Je kernwaarden zijn al aanwezig, die hoef je niet te zoeken. Waarschijnlijk heb je een heleboel kernwaarden, immers, je wilt je bedrijf zo goed mogelijk leiden en presenteren. Alleen een lijst met een opsomming van allerlei kernwaarden is geen goed idee. Kom tot de kern van de zaak, wat is écht belangrijk? Kernwaarden en het belang hiervan komen tot uiting in je mission statement, een leidraad voor de hele onderneming, voor elke werknemer en klant. Kernwaarden dragen je onderneming. Iedereen ziet waar je voor staat en waarom je er voor staat. Kernwaarden dwingen je ook tot het maken van keuzes. Vind je milieu heel belangrijk? Dan neem je waarschijnlijk geen opdrachten aan van een sterk milieuvervuilend bedrijf. Vind je contact met anderen heel belangrijk? Jouw interesse ligt dan waarschijnlijk niet bij het opzetten van een geautomatiseerd proces.

    Lees verder na de afbeelding.

    Kernwaarden en het belang hiervan

    Lijst met voorbeeld kernwaarden

    • Aandacht
    • Avontuur
    • Betrouwbaar
    • Betrokken
    • Creatief
    • Daadkracht
    • Discipline

    • Doelgericht
    • Duurzaam
    • Eenheid
    • Eerlijk
    • Effectief
    • Enthousiast
    • Flexibel

    • Innovatief
    • Klantgericht
    • Liefde
    • Nuchter
    • Ondernemend
    • Optimisme
    • Passie

    • Plezier
    • Respect
    • Samenwerken
    • Vertrouwen
    • Vitaal
    • Zorgvuldig
    • Zorgzaam

    Wil je meer weten over het vaststellen van kernwaarden, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book boordevol bedrijfsadvies.


    Kies de kernwaarden die jij belangrijk vindt. Overleg met je personeel, hoe zien zij de onderneming? Wat vinden zij belangrijk? Het is ook belangrijk de gekozen kernwaarden (drie tot vijf kernwaarden) op een creatieve manier vorm te geven. Bijvoorbeeld verwerkt in een slogan: “Wij zijn ondernemend en flexibel en begroeten elke klant enthousiast en met respect”. Of: “Onze organisatie staat voor daadkracht en discipline hetgeen zich uit in effectief samenwerken”. De kernwaarden en het belang hiervan komen zo op een heldere manier tot uitdrukking. Zo weet iedereen die met je onderneming in contact komt waar hij of zij aan toe is. 

    Zet je kernwaarden in

    Het is belangrijk de kernwaarden bekend te maken. Zet ze op je website, bespreek ze met je werknemers of zet ze op je briefpapier. Gebruik de kernwaarden ook voor de werving en selectie van nieuw personeel, zet ze in het functieprofiel. Zo trek je de juiste mensen aan, mensen die passen binnen jouw bedrijfscultuur. Kernwaarden geven je werknemers houvast en zij hebben het gevoel bij te dragen aan iets belangrijks. Kernwaarden en het belang hiervan zullen steeds duidelijker worden naarmate je ze meer uitdraagt, ook onder je werknemers en klanten. 

    Tenslotte stelt je mission statement, waarin de blik naar binnen is gericht, je ook in staat een heldere visie te formuleren: een levend document dat steeds wordt bijgesteld en waarin de blik naar buiten en naar de toekomst is gericht. 

    Tip: informatie over employer branding

    Wil je meer weten over het vaststellen van kernwaarden, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 3 september 2019
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Over ondernemen
    Een hypotheek afslu...
    Een jonge vrouw met verrekijker
    Over ondernemen
    Bedrijven komen er niet onderuit: meedoen met de nieuwste trends. Maar zijn marketingtrends vriend of vija...
    Scherm met data
    Over ondernemen
    In het tijdperk van digitalisering en technologische vooruitgang is data het middelpunt geworden voor orga...
    Zwangere vrouw met blond haar
    Over ondernemen
    Je hebt een eigen bedrijf en krijgt een kind. Betekent ZZP en zwanger dat je nu maandenlang zonder inkomen...
    Meer artikelen over Over ondernemen