De kracht van neuromarketing: speel in op het brein van je consument

Welkom in de fascinerende wereld van neuromarketing! Leer hoe je consumentengedrag kunt sturen met behulp van breinwetenschap. Van kleurenpsychologie tot emotie, we hebben het allemaal. Lees verder, het wordt leerzaam!

Inhoudsopgave

    Hoe werkt neuromarketing in de praktijk? Laten we eerst eens kijken wat het begrip “neuromarketing” inhoudt. Op Wikipedia kunnen we lezen dat het een relatief nieuw vakgebied is waarbij medische technieken en inzichten uit de neurowetenschap worden toegepast op het terrein van marketing. De term is nauw verwant met de term neuro-economie. De neurowetenschap bestudeert hoe onze hersenen werken; hoe nemen we de wereld om ons heen waar, wat doen herinneringen met ons en wat is de invloed van onze emoties. Natuurlijk zijn dit interessante vragen als het gaat om ziektes zoals een depressie, maar het is ook een interessant onderwerp in relatie tot bedrijven en dan met name het maken van reclame. Consumenten onbewust prikkelen, hun zintuigen prikkelen, het slim toepassen van kleuren, dát is neuromarketing.

    Zo oud als de weg naar Rome

    Neuromarketing is relatief nieuw als we het verbinden met hersenonderzoeken zoals scans, maar veel ouder als we kijken naar de praktijk. Handelaren uit vroeger tijden speelden al in op emoties van kopers. Een mooi paard, goed gerost en voorzien van goed tuig, verkocht beter dan een pezig paard dat er niet al te best uitzag maar wellicht wel sterker was en meer uithoudingsvermogen had. Dames werden verleid met sieraden en smeerseltjes voor de huid. Al snel was ook duidelijk dat kleuren een grote invloed hebben op het koopgedrag. Witte schoenen verkopen goed in de zomer, blauwe bonbons lijken ons niet lekker. Papiertjes om hartjes van chocola moeten rood zijn. Soms ontstaat een heel nieuw product als gevolg van een ander succesverhaal. Zo zijn kinderen gek op blauw ijs, Smurfenijs!

    Lees verder na de afbeelding.

    Neuromarketing Animal Planet

    Nieuwe ontwikkelingen

    Met de komst van technieken waardoor onze hersenen en de werking ervan veel beter in kaart kan worden gebracht, is neuromarketing een echte wetenschap geworden, met voor- en tegenstanders. Neuromarketing is vooral in de US controversieel. De tegenstanders vrezen dat er een gebied in de hersenen zal worden ontdekt waar de consumentenbeslissingen worden genomen. Deze “buy button” zou dan door marketeers kunnen worden geëxploiteerd. Voorstanders doen dit af als onzin. Hersenscans stellen bedrijven in staat te onderzoeken welke effecten reclamecampagnes hebben op consumenten. Trailers van nieuwe films zijn hiervan een goed voorbeeld. Voorstanders van neuromarketing zijn van mening dat het toepassen ervan in het voordeel is van de consument. Deze krijgt immers dat wat hij of zij graag hebben of zien wil.

    Wetenschappelijk, commercieel en psychologisch

    De neurowetenschap bestaat uit drie deelgebieden, die alle drie van belang zijn voor neuromarketing. De wetenschappelijke invalshoek onderzoekt hoe consumenten keuzes maken tussen verschillende producten. Geheugen speelt hierbij een belangrijke rol en er wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van prijs-onderzoeken en merktest-onderzoeken. De commerciële invalshoek onderzoekt onder meer de reacties van consumenten op bijvoorbeeld reclamecampagnes. Dit kan met behulp van hersenscans. Hoe kunnen zintuigen worden geprikkeld, welke kleuren doen het goed? De derde en laatste invalshoek is de psychologische kant van het verhaal. Denk hierbij aan een onderzoek dat gelaatsreacties meet (facial coding). De hypothese dat emoties onmiddellijk zichtbaar zijn in het gelaat heeft geleid tot deze onderzoekstechniek.


    Wil je meer weten over neuromarketing, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book boordevol marketingtips.


    Kleurenpsychologie ofwel color psychology

    Kleurenpsychologie wordt veel gebruikt in marketing. Kleur kan namelijk worden gebruikt om emoties en percepties van consumenten te beïnvloeden, en is daarmee een niet onbelangrijk instrument van marketeers. Echter, geslacht, leeftijd en cultuur kunnen van invloed zijn op de beleving en toepassing van kleur. Kleur is een invloedrijke informatiebron wanneer mensen een aankoopbeslissing nemen en bedrijven gebruiken ook kleur bij het kiezen van hun merklogo. Een paar voorbeelden:

    Nintendo; rood logo, opwindend, jeugdig

    Nintendo

    Oral B; blauw logo, betrouwbaar, sterk

    Oral B

    Animal Planet; groen logo, gezond, groei, vredig

    Animal Planet

    Over kleurenpsychologie is veel te vertellen, lees ook de aparte pagina kleurenpsychologie ofwel color psychology.

    Wil je meer weten over neuromarketing, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 2 september 2019
    Geschreven door: Chadli Hachani
    Van Kennisdomein
    Chadli Hachani is de oprichter van Kennisdomein.nl. Hij is in 2008 afgestudeerd (leisure management) en heeft veel ervaring opgedaan als ondernemer van verschillende initiatieven. Daarnaast heeft hij ruim vijftien jaar managementervaring...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Een vulpen op oud perkament
    Marketing tips en uitleg
    Teksten kan je tegenwoordig in een handomdraai laten schrijven door een
    Podcast tafel en microfoon
    Marketing tips en uitleg
    Een moderne manier om jezelf, of je bedrijf, onder de aandacht te brengen is via een podcast. Wat zo’n pod...
    Vrouw presenteert inzet van marketing
    Marketing tips en uitleg
    Zit je eraan te denken om online marketing in te zetten voor jouw bedrijf? Het is de sleutel tot meer zich...
    Zilveren beeld met oude boeken
    Marketing tips en uitleg
    Ben je ooit overweldigd door de vele boekgenres die er zijn? Van literatuur tot lectuur, van klassiek tot ...
    Meer artikelen over Marketing tips en uitleg