De kracht van podcasts

Een moderne manier om jezelf, of je bedrijf, onder de aandacht te brengen is via een podcast. Wat zo’n podcast precies is en wat je ermee kunt bereiken vertellen we in dit blog. Je kunt zelf podcasts maken en aanbieden maar je kunt als bedrijf ook adverteren in daarvoor geschikte podcasts. Zo bereik je op eenvoudige maar doeltreffende manier jouw doelgroep. Wil je onderzoeken of adverteren bij podcasts voor jouw bedrijf interessant is, schakel dan een bedrijfsadviseur in. Deze heeft verstand van alles wat met bedrijfsvoering te maken heeft. 

Inhoudsopgave

    Wat is een podcast

    Een podcast is een audio-uitzending die je online, of met een mp3-speler, kunt beluisteren. Het is dus een geluidsbestand. Het woord podcast is een samenstelling van de woorden iPod en broadcast. Het geven van een heel vaste, concrete omschrijving van het woord is overigens lastig. Een podcast kan namelijk voorkomen in allerlei vormen. Een geluidsbestand waarop alleen wordt gesproken, wordt gesproken én muziek gedraaid, een podcast kan kort of lang zijn, leerzaam of vermakelijk enzovoort. 


    Wil je meer weten over de inzet van marketing? Download ons gratis e-book boordevol marketingtips.


    Lees verder na de afbeelding.

    Podcast tafel en microfoon

    Een podcast lijkt hiermee op een radio-uitzending. Er is echter een groot verschil: je kunt een podcast beluisteren waar en wanneer je wilt. Een radio-uitzending luister je alleen wanneer deze wordt uitgezonden, hoewel je die tegenwoordig vaak ook kunt terugluisteren. 

    Podcasts vind je door middel van webfeeds. Zo’n webfeed bevat een verwijzing naar het mediabestand. 

    Waar en wanneer luister je naar podcasts

    Over deze vraag kunnen we kort zijn: je luistert naar een podcast als je daar tijd voor hebt en zin in hebt. Dat kan in de auto zijn, in bed, tijdens het koken en op elk moment van de dag. En nacht. Dat is dan ook meteen een grote kracht van podcasts. Als adverteerder kan je van die mogelijkheid ook slim gebruik maken, namelijk door op momenten te adverteren dat jouw doelgroep ‘wakker’ is. Momenten dat jouw doelgroep naar podcasts luistert die passen bij jouw product of dienst. 

    Waar kan je podcasts vinden

    Er zijn tegenwoordig veel aanbieders van podcasts. Afhankelijk van de manier waarop je luistert, met behulp van welk apparaat, kies je uit tal van platforms.  

    • Podcasts via websites beluister je op je computer, met smartphone of tablet. Aanbieders zijn onder meer Player FM, Overcast en Spotify
    • Podcasts via apps beluister je met je smartphone, tablet en zelfs met een slim horloge. Aanbieder zijn onder meer Player FM, Spotify, Google Podcasts en Podimo (de eerste betaalde dienst voor podcasts in Nederland) 
    • Podcasts via programma’s beluister je op je computer. Aanbieders zijn onder meer CPod,  MusicBee en Apple Podcasts

    Bij sommige aanbieders kan je direct luisteren, voor andere heb je een account nodig en moet je regelmatig inloggen. Tussendoor krijg je ook reclame te horen. 

    Wat kost podcast adverteren

    Het beluisteren van podcasts is voor de luisteraars vaak gratis. De podcasts worden betaald door middel van reclame. Met een betaald abonnement is de luisteraar gevrijwaard van reclames maar de meeste platforms bieden (alleen) gratis luisteren aan. 

    Wil je adverteren in een podcast dan betaal je doorgaans per aantal luisteraars. De kosten daarvan variëren en liggen tussen de €15 en €100 per 1000 luisteraars (2023). Dat is nogal een breed tarief en dat komt omdat de prijs die wordt betaald afhangt van de luisteraar. Hoe meer deze heeft te besteden, hoe hoger de prijs die je betaalt. 

    Wat zijn de voordelen van podcast adverteren 

    Adverteren bij een podcast betekent dat je je doelgroep heel goed kunt bereiken. Luisteraars kiezen immers hun podcast zorgvuldig uit. Een makelaar heeft andere interesses dan een kok of een automonteur. Zo kan jij dus heel gemakkelijk specifieke doelgroepen bereiken met je advertentie. Zelfs lastig bereikbare doelgroepen. 

    Twee interessante wetenswaardigheden over podcast luisteraars:

    • Ze luisteren aandachtig, ook naar reclames
    • Reclames worden over het algemeen niet geskipt, zoals dat tijdens televisiereclame wel gebeurt (geluid even uit, naar het toilet, koffie zetten)

    Dat dit het geval is, is ook wel logisch. Er is geen beeld, alleen geluid. Als je tv kijkt zie je vanzelf wanneer je programma weer begint en kan je het geluid weer aanzetten. Bij een podcast moet je blijven luisteren totdat de reclame voorbij is en je uitzending verdergaat. Daarnaast zijn reclames ook veel beter afgestemd op de luisteraar van een podcast dan op de kijker van een televisieprogramma waardoor podcast luisteraars geen, of veel minder, irritatie voelen als ze een reclame horen. 

    Het voordeel van je podcast advertentiecampagne volgen

    Nog een groot voordeel van adverteren bij podcasts is het feit dat je je campagne op de voet kunt volgen. Als je een specialist hebt ingeschakeld, een marketing specialist, dan kan deze de maximale resultaten halen uit campagnes. De resultaten zijn heel goed meetbaar en aanpassingen in doelgroep, de keuze van de podcast, het moment van uitzenden en dergelijke zijn eenvoudig bij te stellen. Zo kan je dus het maximale uit je marketingbudget halen. 

    De nauwe band tussen luisteraar en presentator

    Veel luisteraars van podcasts zijn geabonneerd op een of meerdere vaste kanalen. Zij horen dagelijks, wekelijks of maandelijks een podcast van dezelfde presentator. Dat geeft een band en schept vertrouwen. Dit zorgt ervoor dat luisteraars ook meer vertrouwen hebben in advertenties en de producten en diensten die daarin worden aangeboden. Zeker als deze goed aansluiten bij het onderwerp dat in de podcast wordt besproken. 

    Podcasts zijn enorm populair

    De redenen waarom podcasts zo populair zijn, zijn heel divers. Om te beginnen zijn veel mensen schermmoe. Een groot deel van de dag kijken mensen tegenwoordig naar schermen. Ze werken op een computer, hebben contact met klanten, familie en kennissen via de smartphone, in de trein wordt gewerkt op een tablet en ’s avonds wordt televisie gekeken. Alleen hoeven luisteren is dan een verademing.

    Een ander groot voordeel is dat je tijdens het luisteren van een podcast ook nog iets anders kunt doen. Bijvoorbeeld minder aangename klusjes zoals de was vouwen, strijken en schoonmaken. Maar luisteren naar een podcast is ook heerlijk tijdens een wandeling, een dagje aan het strand of tijdens een lange autorit. En wat te denken van een slapeloze nacht. Er zijn dus veel momenten dat mensen kunnen en willen genieten van het luisteren naar een podcast. Dit verklaart in hoge mate het succes van de podcast, een succes dat naar verwachting in de toekomst alleen maar verder zal toenemen. 

    Podcast luisteren betekent ook dat je informatie tot je kunt nemen die je anders niet, of lastig kunt vinden. Misschien kan je wel een boek over je favoriete onderwerp lenen in de bibliotheek, of kopen, maar dan moet je dat lezen en dat kost meer tijd en vergt ook weer inspanning van de ogen.
    Als je podcasts luistert over onderwerpen die je interesseren, krijg je snel nieuwe inzichten en actuele informatie. 

    Wil je meer weten over het inhuren van een marketing specialist, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 1 oktober 2023
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Een vulpen op oud perkament
    Marketing tips en uitleg
    Teksten kan je tegenwoordig in een handomdraai laten schrijven door een
    Vrouw presenteert inzet van marketing
    Marketing tips en uitleg
    Zit je eraan te denken om online marketing in te zetten voor jouw bedrijf? Het is de sleutel tot meer zich...
    Zilveren beeld met oude boeken
    Marketing tips en uitleg
    Ben je ooit overweldigd door de vele boekgenres die er zijn? Van literatuur tot lectuur, van klassiek tot ...
    Marketing medewerker met veel ideeen
    Marketing tips en uitleg
    Ontdek de kracht van online marketing specialisaties. In dit blog onthullen we de geheimen achter verschil...
    Meer artikelen over Marketing tips en uitleg