Signalen van een gameverslaving

Je hebt een zoon (of dochter, maar dat komt minder vaak voor) die de hele dag lijkt te gamen. Je vraagt je als ouder af wat de signalen van een gameverslaving zijn. Is het gamegedrag van mijn kind nog normaal of moet ik me zorgen maken?

De signalen van een gameverslaving uiten zich op drie gebieden:

Inhoudsopgave

    1. Psychische signalen
    2. Lichamelijke signalen
    3. Beïnvloeding sociaal leven en school of werk. 

    Indien je kind gameverslaafd is, dan zullen meestal in alle drie de gebieden signalen kunnen worden waargenomen. Het is wel belangrijk goed te kijken en zo mogelijk in gesprek te gaan met je kind. De huidige generatie ouders is meestal niet opgegroeid met het fenomeen “gamen”. Sommige ouders bestempelen gamegedrag dat tegenwoordig als volkomen normaal wordt beschouwd als afwijkend gedrag. Informeer jezelf dus goed voordat je je kind beschuldigt van een verslaving. Dit kan namelijk averechts werken en een goede relatie met je kind in de weg staan. 

    Lees verder na de afbeelding.

    Signalen van een gameverslaving

    Algemene informatie over signalen van een gameverslaving

    De signalen van een gameverslaving zijn voornamelijk psychisch van aard. In veel mindere mate is sprake van een lichamelijk verslaving. Dit in tegenstelling tot veel andere verslavingen. Iemand die verslaafd is aan alcohol of drugs is gewend een bepaalde hoeveelheid van een bepaalde stof binnen te krijgen waardoor een lichamelijke afhankelijkheid ontstaat. Op het moment dat de verslaafde deze middelen niet tot zich kan nemen, treden (vooral) lichamelijke klachten, ontwenningsverschijnselen op. Het kan gaan om trillen, nervositeit, zich ziek en/of zich geïrriteerd voelen. 

    Hoewel het lichaam niet direct betrokken is bij een gameverslaving, kunnen er wel lichamelijke symptomen zijn. Daarnaast is er vaak sprake van een praktisch probleem: door de enorme hoeveelheid tijd die wordt besteed aan gamen, is er veel te weinig tijd voor andere zaken. Denk aan school, huiswerk en sociale contacten. 

    1. Psychische signalen van een gameverslaving

    De psychische signalen vormen de grootste en belangrijkste groep van signalen van een gameverslaving. De psychische signalen zijn onder te verdelen in kenmerken:

    • Beïnvloeding van stemming
    • Aantrekkingskracht
    • Ontwenning
    • Tolerantie
    • Terugval
    • Conflict.

    Beïnvloeding van stemming: er ontstaat een negatieve stemming op het moment dat er niet of onvoldoende kan worden gegamed. Je zoon raakt geïrriteerd, is nerveus of heeft andere klachten van psychische aard omdat er geen of te weinig spellen op de pc, laptop of gameconsole kunnen worden gespeeld. Op het moment dat er weer -voldoende- kan worden gegamed, verdwijnt deze negatieve stemming. 

    Aantrekkingskracht: het gamen heeft een grote aantrekkingskracht op de verslaafde. Hij is er de hele dag mee bezig. Is je kind niet aan het gamen, dan nog is hij er in zijn hoofd mee bezig. Er wordt veel over het gamen gepraat: hoe leuk het gisteren was, over de teamleden, verloren wedstrijden, over gewonnen games, items en boosters. Er worden plannen gemaakt voor volgende potjes en er wordt tijd vrijgemaakt om te kunnen gamen. 

    Ontwenning: ontwenningsverschijnselen treden op bij niet of onvoldoende kunnen gamen. De verschijnselen verschillen van persoon tot persoon en kunnen bestaan uit hoofdpijn, geïrriteerd en snel boos zijn, rusteloos of angstig zijn

    Tolerantie: gameverslaafden hebben meestal steeds meer gametijd nodig om eenzelfde voldaan gevoel te krijgen. Dit is niet anders dan bij andere verslavingen zoals aan alcohol of drugs. Het lichaam en de geest wennen aan het gamen en er is steeds meer van nodig om je lekker te voelen. 

    Terugval: veel gameverslaafden willen wel minder gamen maar het lukt hen niet. Ze ondernemen regelmatig stoppogingen of proberen minder te gamen. Het onprettige gevoel dat ze hierdoor ervaren zorgt voor een terugval waarna ze weer gaan gamen, vaak meer dan daarvoor. 

    Conflict: veel gameverslaafden hebben conflicten. Ze zijn in conflict met ouders en de andere gezinsleden, met docenten of leidinggevenden op het werk en met vrienden of met de partner. 

    2. Lichamelijke signalen van een gameverslaving

    Bij lichamelijke signalen van een gameverslaving onderscheiden we directe en indirecte signalen. De directe signalen ontstaan door het gamen zelf, de indirecte lichamelijke signalen zijn een uitvloeisel van het vele gamen. 

    Directe lichamelijke signalen zijn het gevolg van het vele gamen: 

    • Pijnlijke spieren, vooral de hand waarmee de muis wordt bediend
    • Nekproblemen als gevolg van het urenlang in dezelfde houding zitten
    • Oogproblemen als gevolg van het urenlang staren naar de computer.

    Dit zijn de meest voorkomende lichamelijk klachten. Er kunnen nog andere klachten optreden zoals pijnlijke benen en rugpijn door het gespannen zitten of hoofdpijn als gevolg van het gespannen kijken. In het uiterste geval kunnen kinderen bewusteloos raken, soms als gevolg van een uitgelokte aanval van epilepsie. Ook kunnen kinderen een (onopgemerkte) oogafwijking hebben die urenlang gamen in de weg staat en leidt tot problemen. 

    Indirecte lichamelijk signalen zijn een uitvloeisel van het vele gamen. Er kan een algehele slechte gezondheid ontstaan door het overslaan van maaltijden, ongezond eten en/of slaapgebrek. De weerstand tegen ziektes kan hierdoor verminderen. Het vele zitten leidt tot een gebrek aan beweging hetgeen klachten aan het bewegingsapparaat kan geven. Je kind kan zich voortdurend moe voelen, wit zien, te mager worden of juist te dik. Het vele zitten in combinatie met het eten van te veel verkeerd voedsel (cola, chips, pizza) kan obesitas in de hand werken. 

    3. Beïnvloeding sociaal leven en school of werk

    Dit is een belangrijk signaal van een gameverslaving. Een gameverslaving kost veel tijd. Doorgaans moet er elke dag urenlang worden gegamed, vaak ook in de late avond of in de nacht. Juist de zogenaamde online spellen zijn erg verslavend en juist deze spellen worden in de avond en nacht gespeeld. Dit komt doordat deze online spellen in teams worden gespeeld waarvan de deelnemers uit alle delen van de wereld komen. Vaak wordt de Amerikaanse tijd (zo’n 6 uur vroeger dan in NL) gekozen als speelmoment. De kinderen in de VS komen dan uit school en gaan gamen. Gevolg is dus dat jongeren in Nederland pas ’s avonds laat en ’s nachts met hen kunnen gamen. 

    School: het vele gamen staat vaak het maken van huiswerk en het leren voor toetsen in de weg. Gameverslaafden gaan dan ook vaak steeds slechter presteren op school. Dalende rapportcijfers vormen vaak een alarmbel voor ouders. 

    Ook komen gameverslaafden vaak te laat op school, doorgaans het gevolg van onvoldoende nachtrust. Er is onvoldoende alertheid in de klas en er ontstaan problemen met docenten. Er worden onvoldoende aantekeningen gemaakt tijdens de les, proefwerken worden gemist of ‘verknald’ en sommige kinderen zitten zelfs te slapen in het lokaal. In veel gevallen zal op dat moment contact worden gezocht met de ouders. 

    Vrienden: vriendschappen worden vaak verwaarloosd. Vrienden waarmee voorheen regelmatig werd afgesproken ziet de verslaafde niet meer of nauwelijks nog. Er ontstaan wel nieuwe vriendschappen, meestal online. Gevaar is dat je zoon geen gezonde vriendschappen meer heeft en geen gezond sociaal leven opbouwt. Dit kan het vormen van romantische relaties weer in de weg staan hetgeen een negatieve impact op het leven kan hebben. 

    Gezin: ook binnen het gezin ontstaan vaak problemen. Je kind komt niet of steeds te laat aan tafel. Je zoon wil niet mee op vakantie of mee met uitstapjes met het hele gezin. Opgedragen klusjes die voorheen zonder morren werden verricht leiden tot problemen en ruzie. Je kind kan snel geïrriteerd zijn en broertjes en zusjes afsnauwen. 

    Andere activiteiten: je kind ging voorheen graag sporten, maar nu niet meer. Andere activiteiten worden verwaarloosd of niet meer ondernomen. Denk aan sport en hobby maar ook aan bijvoorbeeld een bijbaantje. 

    Geldproblemen door gameverslaving

    Zoals bij veel verslavingen kunnen ook geldproblemen een signaal van een gameverslaving zijn. Hoewel het gamen zelf vaak weinig kost, kunnen er toch financiële problemen ontstaan. Het probleem zit hem niet zozeer in de aanschaf van een game. De meeste spellen kosten zo rond de €60 en na een tijdje worden nieuwe spellen ook goedkoper. Het probleem zit hem in de boosters en items. Vaak kan een spel beter worden gespeeld als men boosters en items koopt. Aankopen worden gedaan met echt geld. Een beter geweer waarmee men beter kan schieten. Een mooiere tank, een set extra levens waardoor langer kan worden gegamed. Vaak is er onderlinge strijd over wie de mooiste outfit draagt. Hiertoe worden zogenaamde “skins” aangeschaft. Het doen van aankopen is extra aantrekkelijk omdat het vaak om relatief lage bedragen gaat. Soms €0,99 of een extra lucratief pakket van €3,95. Koopt men echter elke dag zo’n pakket dan betekent dat maandelijks een bedrag van meer dan €100. Sommige jonge gameverslaafden geven nog een veelvoud hiervan uit. Het is niet meer dan logisch dat hierdoor op termijn serieuze geldproblemen kunnen ontstaan. 

    Eenzaamheid door gameverslaving

    Eenzaamheid vormt een belangrijk probleem binnen de gameverslaving. Het kan zowel een signaal als een oorzaak zijn. Zoals we hiervoor al zagen verwaarlozen gameverslaafden vaak hun relaties en dat leidt op termijn vaak tot gevoelens van eenzaamheid. 

    Aan de andere kant zijn jongeren met weinig sociale relaties extra gevoelig voor een gameverslaving. In het echte leven maken zij soms moeilijk vrienden terwijl zij in het virtuele leven daartoe prima in staat blijken te zijn. Vooral jongeren met bijvoorbeeld autisme kunnen hiervan last hebben. Het is voor hen heel prettig online vriendschappen te hebben maar het gevolg ervan, een gameverslaving, berokkent hen wel schade. 

    Problemen in de naaste omgeving kunnen gevoelens van eenzaamheid oproepen waardoor iemand steeds meer gaat gamen. Dit kan bijvoorbeeld spelen als er ziekte is in het gezin of in één ouder gezinnen waar de jongere veel tijd alleen thuis doorbrengt. 

    Lees ook onze blog over de nieuwe DSM-5 diagnose – gameverslaving.

    Eerste publicatie op: 28 januari 2020
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Zicht op een glazen bol met de wereld onderste boven
    Maatschappelijke onderwerpen
    Je hoort het woord polarisatie steeds vaker, maar wat is polarisatie precies? Hoe ontstaat het, wat zijn d...
    Een sociale huurwoning vinden
    Maatschappelijke onderwerpen
    De nieuwe huurmaatregelen: wat betekenen ze voor huurders en verhuurders? De overheid heeft in 2024 nieuwe...
    Iemand pakt halterstang op strand
    Maatschappelijke onderwerpen
    Sporten tijdens je vakantie kan een superleuke toevoeging zijn aan je reis. Er kleven heel wat voordelen a...
    Arts met hersenscans op de achtergrond die epilepsie laten zien
    Maatschappelijke onderwerpen
    Epilepsie is een neurologische aandoening die zich uit in aanvallen, de zogenaamde epileptische aanvallen....
    Meer artikelen over Maatschappelijke onderwerpen