Het belang van een corporate identity

Waarom maakt een sterke corporate identity het verschil? Ontdek hoe het jouw merk uniek maakt en het verband met je klant versterkt. Leer waarom het méér is dan alleen je logo.

Inhoudsopgave

    Het belang van een corporate identity is het direct herkenbaar zijn van je product of merk. Voor iedereen. Corporate identity moet niet worden verward met het begrip mission statement, hoewel beide begrippen wel overeenkomsten vertonen. Zowel corporate identity als mission statement gaan over de kern van je bedrijf. Het mission statement, vaak kortaf de missie, gaat over het waarom van je bedrijf. Je drijfveren, je bestaansreden en wie je bent. 

    De corporate identity is een ruimer begrip en omvat zowel missie als visie én de merkidentiteit. 

    Lees verder na de afbeelding.

    Het belang van een corporate identity

    Wat is corporate identity precies

    De corporate identity is de identiteit van je bedrijf, heel kort verwoord in een slogan of in een enkel beeld.  Het wordt ook wel merkidentiteit genoemd of organisatie-identiteit en het maakt je bedrijf uniek. Het grote voordeel van een sterke corporate identity is dat je publiek snel en eenvoudig verbanden kan leggen met je merk. Het belang van corporate identity is dan ook heel groot. Je identiteit omvat naast elementen zoals een visie en missie ook je kernwaarden, de persoonlijkheid en cultuur van je organisatie. Belangrijke onderdelen van de uitstraling van je corporate identity zijn:

    • Communicatie: je tone of voice, je verbale en schriftelijke communicatie 
    • Gedrag: hoe je je producten produceert en met je werknemers omgaat
    • Design: hoe je er uit ziet; je logo, huisstijl, kleurstellingen. Kleurenpsychologie speelt een belangrijke rol bij de keuze van je design. 

    Corporate identity is iets anders dan imago. Imago is hoe de buitenwereld naar jou kijkt, je identiteit bepaal je zelf. Hoe duidelijker jij je identiteit uitdraagt, hoe groter de kans is dat je imago daarbij zal passen. 

    Kernwaarden en positionering

    Belangrijke onderdelen van je corporate identity: kernwaarden en positionering. Met je kernwaarden draag je uit waar je voor staat en wie je bent. Je bedenkt ze niet, je voelt ze en ervaart ze. Bijvoorbeeld eerlijk, betrokken en creatief. Dat bén je. Veel kernwaarden komen terug bij veel bedrijven, het is dus zaak je te onderscheiden. Dit doe je door de manier waarop je je kernwaarden uitdraagt: in tekst, beeld en toonzetting. 

    Door je te positioneren vertel je waarom de klant juist voor jouw product of dienst moet kiezen. Je doet een merkbelofte: “Voor de man die op zoek is naar de perfecte das”. Positionering is verwant aan marketingstrategie. Bovendien is het belang van een corporate identity dat alle medewerkers binnen je organisatie dezelfde kant op kijken

    Wil je meer weten over het inhuren van een bedrijfsadviseur, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 4 september 2019
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Hand met creditcard bij laptop
    Over ondernemen
    Veel ondernemers herkennen het probleem: het bijhouden van de administratie slokt een aanzienlijk deel van...
    Over ondernemen
    Een hypotheek afslu...
    Een jonge vrouw met verrekijker
    Over ondernemen
    Bedrijven komen er niet onderuit: meedoen met de nieuwste trends. Maar zijn marketingtrends vriend of vija...
    Scherm met data
    Over ondernemen
    In het tijdperk van digitalisering en technologische vooruitgang is data het middelpunt geworden voor orga...
    Meer artikelen over Over ondernemen