De kracht van neuromarketing: begrijp je klant voor beter verkoopsucces

Hoe prikkel je de koopbehoefte met wetenschap? Welkom in de boeiende wereld van neuromarketing! Leer hoe je de hersenen van je klant begrijpt om effectiever te verkopen.

Inhoudsopgave

    Je zult misschien denken: ‘Neuro’, dat is toch een medische term? Inderdaad, dan zit je er niet ver naast. Neurologisch onderzoek is diepgaand onderzoek naar de hersenfuncties van de mens. Maar intussen is deze tak van wetenschap ook ontdekt in de wereld van marketing. Neuromarketing baseert zich zoveel mogelijk op de manier waarop onze hersenen functioneren.

    Is de koopknop al gevonden?

    De afgelopen dertig jaar heeft neuromarketing een enorme vlucht genomen. Dit is vooral te danken aan de computertechnologie. Dankzij snel verbeterende digitale berekeningsmethoden, wordt de neurologische werking van de hersenen steeds scherper in beeld gebracht. Een hoofdrol bij neuromarketing is weggelegd voor de emotie. Zo draait het veelal om de vraag welke stimulans het beste werkt om tot een aankoopbeslissing te komen. Natuurlijk is er op deze manier van marketing ook kritiek. Sommige mensen zijn bang dat er een soort koopknop in ons menselijk brein wordt ontdekt. Daar zou flink misbruik van kunnen worden gemaakt, maar zo eenvoudig ligt het natuurlijk niet. Bovendien is elk mens anders en elke emotie ook. Hiermee hangt ook samen om welke dienst of welk artikel het bij het gebruik van neuromarketing gaat.

    Lees verder na de afbeelding.

    Neuromarketing - Is de aankoopknop al gevonden?

    Neuromarketing en jouw verkoopsucces

    Hersenscans, gezichtsanalyses; het hoort er allemaal bij. De bedoeling hiervan is natuurlijk om jouw aanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de vraag naar jouw product. Beperk het denken hierbij niet alleen tot het uiterlijk van jouw product zelf. Kijk bijvoorbeeld ook naar de optimale wijze om reclame op internet te maken. Breng op een handige manier de aankoopprocessen van jouw klanten in kaart, of maak gebruik van bestaande inzichten. Deze zijn er inmiddels volop! Hele reclamecampagnes worden met behulp van neuromarketing op hersenscans gebaseerd. Er wordt gekeken welke informatie positieve emoties oproept bij de consument. Ook het patroon waarin de informatie wordt gepresenteerd, kan het verkoopsucces vergroten.

    Wil je meer weten over het inzetten van neuromarketing, neem dan contact met ons op of download ons gratis e-book ⤵


    Gratis ebook met tips voor bedrijven en afdelingen!

    ✅ Direct gratis in je mailbox
    ✅ Creëer concrete doelen, een betere missie & visie en verbeter je marketing en communicatie inzet
    ✅ Geschreven door de specialisten van Kennisdomein


    Eerste publicatie op: 2 september 2019
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Een vulpen op oud perkament
    Marketing tips en uitleg
    Teksten kan je tegenwoordig in een handomdraai laten schrijven door een
    Podcast tafel en microfoon
    Marketing tips en uitleg
    Een moderne manier om jezelf, of je bedrijf, onder de aandacht te brengen is via een podcast. Wat zo’n pod...
    Vrouw presenteert inzet van marketing
    Marketing tips en uitleg
    Zit je eraan te denken om online marketing in te zetten voor jouw bedrijf? Het is de sleutel tot meer zich...
    Zilveren beeld met oude boeken
    Marketing tips en uitleg
    Ben je ooit overweldigd door de vele boekgenres die er zijn? Van literatuur tot lectuur, van klassiek tot ...
    Meer artikelen over Marketing tips en uitleg