Marketingtrends, vriend of vijand?

Bedrijven komen er niet onderuit: meedoen met de nieuwste trends. Maar zijn marketingtrends vriend of vijand? Het is maar hoe je ertegenaan kijkt, want vriend en vijand gaat vaak over een gevoel, terwijl je zaak natuurlijk het beste gewoon op feiten draait. En ook niet onbelangrijk: is de nieuwste trend wel een trend? Of is het eigenlijk slechts een hype? Als je dat onderscheid goed kunt maken, dan kan je daarmee veel kosten én frustratie besparen. De meeste ondernemers weten dat verschil niet goed, en dat is ook logisch, zij hebben het druk en doen waar ze goed in zijn. Andere bedrijven, zoals Roxtar online marketingbureau doen waar zij goed in zijn, voor jou, als ondernemer. 

Inhoudsopgave

    Het verschil tussen trend en hype 

    Het is belangrijk het onderscheid tussen een trend en een hype goed, en zo snel mogelijk, te maken. Natuurlijk, een trend begint vaak als een hype, maar een hype droogt op terwijl een trend zich verspreidt als een olievlek. Tijdig instappen is dan ook van cruciaal belang. Signalen van een waardevolle trend zijn onder andere consistentie in populariteit over langere tijd en bewezen succes bij meerdere merken. Neem bijvoorbeeld sociale media: ooit gezien als een voorbijgaande rage, maar nu onmisbaar in elke strategie. Online marketing bedrijven helpen organisaties bij het herkennen van dergelijke trends, zodat zij kunnen profiteren zonder achter de feiten aan te lopen.

    Lees verder na de afbeelding.

    Een jonge vrouw met verrekijker

    Marketingtrends als vriend

    Marketing is niets anders dan on- en/of offline reclame maken voor jouw bedrijf, product of dienst. En reclame is een grote vriend voor je bedrijf. Als je de huidige tools goed inzet, online marketing dus, dan kan je daar enorm veel profijt van hebben. De mogelijkheden zijn ongekend en vooral social media platforms spelen daarin een grote rol. Kies je daarbij ook nog eens de juiste partner, dan kan je de concurrent een paar stappen voorblijven. Je krijgt met de hulp van een online marketingbureau inzichten en handvatten waarmee je de juiste keuzes kunt maken en je budget optimaal kunt inzetten.

    Marketingtrends als vijand

    Vind je het allemaal maar niks, al die marketingtrends? Grote kans dat je daarom steeds achter de feiten aanloopt en de concurrent met de winst ziet strijken. Als je je niet veel van marketingtrends wilt aantrekken, wil je er doorgaans ook niet veel geld aan uitgeven en de marketing met een klein budget zelf doen. Grote kans dat dat tot veel frustratie leidt want je hebt onvoldoende kennis, kent de marketing afkortingen zoals SEO, SEA, CPM, CPC etc. niet en hebt het eigenlijk te druk voor al die trends en hypes. 

    Het blindelings volgen van marketingtrends kan leiden tot verlies van authenticiteit.  Veelvoorkomende valkuilen zijn onder andere het nemen van overhaaste beslissingen zonder gedegen onderzoek te doen, en onvoldoende zicht op succesvolle technieken. 

    Om die valkuilen te vermijden is het zaak kritisch te blijven ten opzichte van nieuwe ontwikkelingen én altijd terug te vallen op data-analyses. Zorg ervoor dat elke stap in marketing waarde toevoegt: zowel voor jouw onderneming als voor je klant.

    Een toekomstbestendige marketingstrategie ontwikkelen

    Een toekomstgerichte strategie vraagt om flexibiliteit en veerkracht bij het opnemen van nieuwe trends binnen bestaande plannen. Dat doe je het beste door duidelijk meetbare doelen te combineren met innovatie. Én openstaan voor feedback, zowel intern als extern, zodat je samen duurzame oplossingen kunt creëren. Zo wordt consistente groei bereikt!

    Eerste publicatie op: 23 oktober 2024
    Geschreven door: Team Kennisdomein
    Van Kennisdomein
    Team Kennisdomein bestaat uit specialisten die hun sporen hebben verdiend. Het team zorgt voor invulling van Kennisdomein vanuit de passie voor schrijven en het delen van kennis met anderen. De specialisten willen graag meer inzicht creëren in tal van onderwerpen zodat...
    Meer informatie

    Aanbevolen artikelen

    Over ondernemen
    Een hypotheek afslu...
    Scherm met data
    Over ondernemen
    In het tijdperk van digitalisering en technologische vooruitgang is data het middelpunt geworden voor orga...
    Zwangere vrouw met blond haar
    Over ondernemen
    Je hebt een eigen bedrijf en krijgt een kind. Betekent ZZP en zwanger dat je nu maandenlang zonder inkomen...
    Man met donkere haren en ledlampen
    Over ondernemen
    In een wereld die steeds meer gedreven wordt door commerciële belangen en concurrentie, is het merkenrecht...
    Meer artikelen over Over ondernemen